Door Tyno Koelewijn
‘The show must go on’
In een van de mooiste (of misschien wel dé mooiste?) straatjes van Nijkerk, De Hoogstraat, ontmoet ik Sijmen Hoekstra.
In het karakteristieke voormalige Callenbach pand, wat nu bekend staat als bedrijvencentrum De Hoogh, is namelijk zijn bedrijf Showdesign gevestigd. Een bijzondere locatie, die perfect past bij een bedrijf die momenten ’bijzonder’ maakt. Dat ervaar je nog meer zodra je er binnenkomt. Geen strakke kantoorruimtes of bureau’s, maar flexibele open ruimtes waar creativiteit en bedrijvigheid vanaf straalt.
En dat komt zeker ook door het creatieve brein en ondernemer achter het bedrijf: Sijmen, een geboren Fries maar inmiddels ook een echte Nijkerker. Hij startte in 2010, als één-pitter, zijn bedrijf na werkzaam te zijn geweest als geluidsman en DJ bij o.a. L&G Support van Gerrit Ruitenbeek, ook geen onbekende in Nijkerk. Het bedrijf dat hij, als leerling, 5 jaar geleden van ‘de meester’ overnam. Maar wel op voorwaarde dat Gerrit parttime werkzaam en verbonden zou blijven bij de verdere ontwikkeling.
Op de vraag waarom hij zelfstandig wilde worden antwoordt Sijmen: “Als geluidsman op events, zag ik op afstand vaak details waarvan ik dacht dat het veel beter zou kunnen. Zowel wat betreft de techniek als ook zeker de regie. En ik dacht ook dat je met een strakkere voorbereiding een betere show kan wegzetten. Ik besloot dan ook om te laten zien hoe dat moest en startte mijn bedrijf onder de naam: ’Eventondersteuning en DJ on Tour’ wat dus is uitgegroeid tot ‘Showdesign’. Een naamsverandering die meer de lading dekt van wat we nu allemaal doen. Want naast geluid, werden ook video en licht steeds belangrijker voor de totaalbeleving. Deze totaalbeleving verzorgen we nu, met onze uitgebreide en specialistische kennis, voor allerlei speciale momenten. Zowel voor grote als kleine momenten, zoals bijvoorbeeld bruiloften, bedrijfsfeesten, evenementen, congressen en beurzen, maar inmiddels ook online. ‘Creating the moment’ is en blijft dan ook onze slogan’’.
Een bedrijf dat afhankelijk is van ‘speciale momenten’ waar mensen elkaar ontmoeten heeft natuurlijk veel last (gehad) van de lock-down?
Sijmen: “Ja dat was even schrikken! We hadden net de beste maand ‘ever’ gedraaid, toen de lock-down werd afgekondigd. Dit betekende voor ons dat, binnen één week, onze volledige agenda leeg was. Alles werd gecanceld. Hoelang zal het gaan duren? En hoe nu verder?, vroegen we ons direct af. Ik ben eerst een week op mijn boot gaan zitten om na te nadenken. Er waren naar mijn inzicht drie opties: 1. Niks doen: Einde bedrijf, dus stoppen, 2. Remmen: kosten besparen en proberen uit te zingen of, 3. Vol gas: nieuwe activiteiten ontwikkelen en focus omgooien.
Na goed intern overleg hebben we voor het laatste gekozen. Dus vol gas, en met evenveel passie, hebben we ons gericht op van alles. Waaronder live streaming events. De techniek en de kennis hadden we gedeeltelijk al in huis en onze showroom bleek de perfecte locatie om een studio te realiseren’’.
En dat sloeg aan?
“Ja dat was natuurlijk even testen en uitzoeken, want ook al heb je de kennis en techniek, een livestream uitzending is toch nog wel even wat anders. Bij een live event kan je nog gemakkelijk wel even wat improviseren bij een ‘dood’ moment maar bij een livestream is dat ‘killing’. Dus we hebben veel geoefend en met name heel veel aandacht besteed aan een perfecte voorbereiding en regie. Dat is uiteindelijk ook ons ‘unieke onderscheidend vermogen’ gebleken: Voorbereiding in detail, uitgebreid draaiboek en strakke regie. Met (Friese) nuchterheid en tegen een eerlijke (Nijkerkse) prijs. We ontzorgen de klant vervolgens volledig, waardoor zij zich alleen maar op hun eigen verhaal of presentatie hoeven te focussen.’’
Sijmen vervolgt: ‘’Inmiddels verzorgen we in onze studio, maar ook op externe locaties, gemiddeld 2 à 3 streams per week (totaal al ca. 110 livestreams). Voor zowel regionale, nationale als internationale klanten hebben we productpresentaties, seminars, congressen, ledenvergaderingen, pub-quizzen en vrijmibo’s etc. verzorgd. Een mooie nieuwe dienst die ons door de lock-down heeft geloodst, maar ook zeker zal blijven.”
Waarom ben je lid geworden van de BusinessClub van Sparta Nijkerk? “Onze DJ’s Bob, Swen, Nick en ikzelf werden regelmatig gevraagd voor diverse ‘speciale momenten’ bij Sparta en het leek ons beter om dit allemaal onder de vlag van Showdesign op te pakken. Voort wat hoort wat, dus we besloten ook lid te worden van de BusinessClub. Leuk om daar nieuwe contacten te leggen en bestaande relaties te ontmoeten. Ik ervaar het als een zeer laagdrempelige club van betrokken ondernemers en supporters van Sparta. Er hangt echt wel een ons-kent-ons sfeertje waardoor je je er al snel thuis voelt.’’
Hoe zie je de toekomst voor je bedrijf?
“Erg positief. Want ik verwacht dat na de zomer het aantal live evenementen weer zal toenemen. Daarbij zal ook het live streamen wel blijven, dus dat biedt volop mogelijkheden om te groeien. En ook omdat we de ‘lock-down tijd’ gebruikt hebben om ons verder te ontwikkelen, nog efficiënter zijn gaan werken en onze techniek uitgebreid hebben, zie ik de toekomst met het volste vertrouwen tegemoet. Want ‘live buiten spelen’ is echt ons ding.’’
Kan Sparta daar nog iets in betekenen? ‘
’In coronatijd is ons reclamebord geplaatst met de DJ’s van Showdesign; Swen, Nick en Bob. Dus ik ga er van uit dat wij nog meer aanwezig zijn en dat men ons nog beter zal weten te vinden.’’
Wil je nog wat toevoegen?
“Ik hoop dat we snel weer op zaterdagmiddag samen kunnen proosten en een feestje kunnen bouwen. Dat er weer veel speciale Sparta momenten mogen komen waar wij als Showdesign bijdrage kunnen leveren’’. ‘The show can go on’