Sponsor van de Week: Boni Supermarkten, hoofdsponsor Sparta!
Sponsor van de Week :Boni Supermarkten, onze hoofdsponsor!
Door Leonie Bloemendaal
Boni Supermarkten, vraag en antwoord met Bouke van der Wal, algemeen directeur.
Wij positioneren ons als een complete supermarkt met lage prijzen. Vanuit ons distributiecentrum bevoorraden wij dagelijks onze eigen filialen. Ik durf wel te zeggen dat wij kort op de bal zitten en flexibel zijn, en daardoor snel kunnen reageren op omstandigheden. Verder hebben wij een centrale slagerij in Nijkerk waar het vlees verwerkt en verpakt wordt voor onze filialen.
De reden dat we lid zijn van de Business Club is, omdat wij een Nijkerks bedrijf zijn. Ik zeg altijd dat het goed is om als Nijkerks bedrijf iets terug te doen voor de vereniging waar vele vrijwilligers het mogelijk maken dat zoveel leden lekker kunnen voetballen en er veel gezelligheid is. Inmiddels zijn we dan ook al heel wat jaartjes lid van de Business Club en al weer 7 seizoenen hoofdsponsor. Daarnaast, omdat ik zelf van voetbal houd en omdat 2 zoons, waarvan nu nog 1, bij Sparta voetballen. Ik ben heel wat jaren elftalleider geweest en dan krijg je toch een band met de club. Wat aanspreekt is dat er sprake is van een “wij-gevoel” kijkend naar de drukte op zaterdag in het Boni Business Home.
Corona…
Als je kijkt naar wat je merkt van de Corona-virus situatie binnen Boni Supermarkten, dan hebben wij het geluk dat wij ‘aan de goede kant zitten’. Door alle maatregelen van de overheid (horeca dicht, thuiswerken) zien wij een omzettoename. Dat maakt het best wel dubbel, als je weet en ziet dat er vele bedrijven het moeilijk hebben als gevolg van het Corona-virus.
Hoe was dat voor jullie toen er in het begin van de lock-down door veel mensen zo enorm gehamsterd werd?
Het was een hele bijzondere ervaring om te zien hoe snel het consumentengedrag veranderde. Klanten begonnen inderdaad fors te hamsteren, wat op zich helemaal niet nodig was. Maar blijkbaar ontstond er toch een soort van panieksituatie, waardoor klanten elkaar in gedrag gingen kopiëren. Het gevolg was dat er voor een aantal artikelen heel snel lege schappen ontstonden. De voorraden bij de supermarktketens worden zo optimaal mogelijk afgestemd op de wekelijkse vraag. Dat betekent dat er wel reservevoorraad is om pieken in één of twee weken op te vangen, maar niet van die extreme pieken waar we mee te maken kregen. Doordat artikelen snel opraakten, gingen klanten alternatieve artikelen kopen, waardoor op je op alles met een verhoogde vraag te maken kreeg. Er is dan ook heel veel contact met leveranciers geweest.
Wij hebben snel kunnen schakelen en in de 2e drukke week voor elkaar gekregen dat we de vulgraad van veel schappen op niveau konden houden. Dat hebben we ook te horen gekregen van klanten. Het toiletpapier was (en is) echter moeilijk verkrijgbaar. Deze artikelen maar ook andere komen uit het buitenland. De aanvoer werd ook bemoeilijkt, doordat grenzen dichtgingen en internationale chauffeurs hun land liever niet wilde verlaten. Nog steeds kunnen we niet alle varianten van de meelproducten en toiletpapier optimaal leveren.
Vooral in de eerste 2 weken hebben we als organisatie snel moeten schakelen op de dagelijks veranderende eisen/voorwaarden vanuit de overheid. Vervolgens moesten we dat vertalen naar onze winkels, magazijn en medewerkers. Ook moesten wij snel omschakelen naar thuiswerken. Gelukkig helpen de moderne communicatiemiddelen hier enorm bij, waardoor je ook snel onze ruim 2500 medewerkers kunt informeren over alle ontwikkelingen. Al met al waren de eerste weken zeer hectisch en kom je daarna al snel in het “nieuwe normaal”.
Vooruitzichten ?
Het is moeilijk in te schatten wanneer we weer in een normale situatie komen. De komende tijd zullen de vooruitzichten naar verwachting voor onze branche dan ook positief blijven. Op middellange termijn is de vraag wat de financiële impact van alle maatregelen gaat worden voor het besteedbaar inkomen van de consument. Deze zou wel eens onder druk kunnen komen te staan, maar dat hoeft voor Boni als prijsformule niet ongunstig te zijn.
Sparta Prikbord
Dat Sparta Nijkerk Prikbord is een mooi initiatief, wat kan bijdragen om bedrijven door deze moeilijke tijd te helpen.
We hopen dat iedereen gezond blijft en dat de economie zich weer snel gaat herstellen. Dat is goed voor de bedrijven en ook goed voor de mensen. Mensen zijn weer toe aan afwisseling en er op uit kunnen gaan na het vele thuis zijn!
(Foto tijdens onthulling Boni Business Home
alweer enkele jaren geleden)