Sponsor van de week: Covebo Uitzendgroep b.v.
Door Nico Fiegen
Bij binnenkomst heerst er op het hoofdkantoor van Covebo Uitzendgroep b.v. aan de Ambachtsstraat een opvallende drukte.
Halflege bureaus, kartonnen dozen, afvalzakken. Zou corona hier dan echt huis gehouden hebben…? Niets is minder waar. Vanaf 20 juli zit het bedrijf op een prachtige nieuwe locatie, een paar honderd meter verderop, hoekje Watergoorweg/Ambachtsstraat.
“We zijn in de jaren dat we hier zitten echt compleet uit ons jasje gegroeid”, zegt Vestigingsmanager Bouw, Chris van den Boom, “het is maar goed dat onze mensen regelmatig de baan op zijn anders krioelt het hier werkelijk van de mensen. En een parkeerplaats vinden is hier inmiddels helemaal een crime”.
Covebo
Covebo werd een kleine 20 jaar geleden opgericht door John van de Veen en Gert Bouw en is in die jaren een meer dan serieuze speler op de uitzendmarkt geworden. “Pak me niet op de laatste uitzendkracht maar wij zetten momenteel vanuit 30 vestigingen ca. 5.500 uitzendkrachten weg en daarmee bevinden wij ons ruim binnen de top 10 van uitzendbureaus in Nederland”, vervolgt Richard Rademaker, Vestigingsmanager Techniek.
Covebo kenmerkt zich al jaren als een bedrijf dat niet alleen arbeidsmigranten in de markt plaatst maar staat er bovendien om bekend dat zij ook de secundaire zorg als haar plicht ziet. Uitzendkrachten die via Covebo werkzaam zijn in Nederland kunnen er op rekenen dat er tevens voor goede huisvesting kan worden verzorgd en dat ook zaken als verzekering etc. worden geregeld. “De slogan Gewoon Goed Geregeld is niet uit de lucht gegrepen” zeggen Chris en Richard in koor. Beide heren zijn al heel wat jaren aan Covebo verbonden. Chris ongeveer 17 jaar en Richard alweer 12. Acht jaar lang prijkte de naam van de succesvolle Nijkerkse onderneming op het shirt van de hoofdmacht van Sparta Nijkerk, de laatste 7 jaar is Covebo jeugdsponsor van de club. Enkele jaren geleden werd het bedrijf overgenomen door de Europese grootmacht House of HR maar dat heeft het gevoel en de betrokkenheid van de medewerkers niet beïnvloed. Covebo gaat niet voor niets onder eigen naam door, daarvoor is de naam veel te sterk ingeburgerd. Van den Boom: ”Medewerkers van ons bedrijf hebben allemaal Covebo DNA in hun gestel maar heel veel hebben ook Sparta Nijkerk bloed in de aderen. Het gaat hier op de afdelingen regelmatig over de club en op maandagochtend is het steevast één van de eerste gespreksonderwerpen. Jullie mogen gerust vinden dat Sparta Nijkerk heel veel aan Covebo te danken heeft maar da’s andersom ook zo. Onze naam is door ons sponsorschap in de wijde regio uitstekend uitgedragen en we hebben ook nog eens plezier beleefd aan Sparta Nijkerk. Op zaterdagmiddag kom ik heel veel collega’s tegen op De Ebbenhorst. Meerdere van onze mensen hebben daar ook nog eens een rol als trainer, jeugdleider of zo”.
Ook voetballend hebben zowel Rademaker als van den Boom een stevig Sparta Nijkerk verleden. Na een uiterst succesvolle periode bij s.v. Spakenburg, waar hij onder andere de landstitel in de wacht sleepte, beëindigde Richard Rademaker zijn mooie carrière in het oranje- zwart. Ook daar niet zonder prijzen overigens. Ook van den Boom heeft deel uitgemaakt van de A-selectie maar hij beleefde zijn mooiste tijd onder Harry Hamstra bij Veensche Boys waar hij op eerste-klasse niveau zelfs nog mooie wedstrijden tegen Sparta Nijkerk uitvocht.
Covebo Uitzendgroep is als toonaangevend Nijkerks bedrijf uiteraard lid van de Businessclub van Sparta Nijkerk. “Eerlijk gezegd kunnen we daar natuurlijk niet ontbreken. Vrijwel alle lokale ondernemers hebben iets met de club, dan kan Covebo natuurlijk niet ontbreken”, vinden beide mannen. Rademaker woont sinds een aantal jaren in Putten en is door zijn eigen voetbalcarrière (hij speelt inmiddels voor Rood-Wit 4 en gaat op zaterdagmiddag dus nog steeds zelf de wei in) wat minder aanwezig op het Nijkerkse sportpark, van den Boom slaat maar weinig thuiswedstrijden over. Sterker nog, samen met wat voetbalmaten reist hij ons eerste team regelmatig achterna. Dat zij zich beiden nauw verbonden voelen met de club behoeft geen nader betoog.
Corona
Ook Covebo heeft enigszins de gevolgen ondervonden van het corona- virus. Op 16 maart, de dag dat de landelijke lock- down een feit werd, staken Rademaker en van den Boom samen met de directie en de andere manager direct de koppen bij elkaar om de gevolgen van de situatie in te schatten. “We hebben direct bepaald hoe de kantoorbezetting eruit moest gaan zien en die werd minimaal. Uiteraard hebben we ook ingeschat wat het voor onze uitzendkrachten in hield . Velen wilden als de gesmeerde bliksem terug naar hun familie, elders in Europa. Dat betekent dat we ook met onze opdrachtgevers moesten schakelen. Eigenlijk heeft de branche waarvoor ik verantwoordelijk ben weinig tot geen schade ondervonden van Covid-10 maar Richard draaide op enig moment wel behoorlijk minder omzet” zegt van den Boom. Zijn collega Rademaker haast zich om te zeggen: “Gelukkig is dit bedrijf kerngezond en hoefden wij niet direct in paniek te raken toen de resultaten wat terug leken te lopen. En daarbij kan ik zeggen dat we nu, op het moment van schrijven, alweer bijna op ons oude niveau terug zijn”.
Toekomst
Over de nabije toekomst maakt men zich bij Covebo allerminst zorgen. Vanuit het nieuwe hoofdkantoor is men klaar om ook na de corona- crisis nadrukkelijk op de markt aanwezig te blijven. Ook het huidige pand blijft in gebruik en zal voornamelijk door de ondersteunende afdelingen worden bevolkt.
Businessclub Sparta
Bij Covebo heeft men de door de Businessclub van Sparta Nijkerk tijdens de corona-crisis ontplooide acties als bijzonder attent ervaren. Het pakket Middagje Sparta Nijkerk werd in dank aanvaard en gaf minstens het gevoel dat er weer even wat te vieren was. Ook het Sparta Nijkerk Prikbord wordt gezien als een professioneel middel om met mede- sponsors in contact te komen. “Wat we allebei een mooi initiatief vinden is de Sparta Nijkerk app. Wij kunnen iedere sponsor aanbevelen die app zo snel mogelijk te installeren. Het is namelijk een mooi medium om te achterhalen wat andere bedrijven nu precies doen en vooral welk gezicht daarbij hoort. We zien op zaterdagmiddag allerlei mensen in het drukke Businesshome maar in sommige gevallen weet je niet precies bij welk bedrijf zij horen. De app helpt daar hartstikke goed bij!”, zeggen ze allebei.
Zowel Rademaker als van den Boom hebben het gemiste kampioenschap van Sparta Nijkerk als bijzonder zuur ervaren. De voetbaldieren stellen dan ook: “Het zou niet meer dan terecht zijn als die titel er alsnog komt. Linksom of rechtsom, Sparta Nijkerk moet gewoon naar die 2e divisie. Dat zal opnieuw een hele klus worden maar wij hebben alle vertrouwen in Speelziek en zijn mannen!”
Meer lezen over Covebo Uitzendgroep b.v. : www.covebo.nl