Sponsor van de week: Draad
Door: Tyno Koelewijn.
Ik heb afgesproken met Bart Nieuwenweg, mede-eigenaar van internetbureau Draad, op de bovenste etage van het prachtige pand Het Tabakshuis aan de Nieuwstraat in Nijkerk. Ondanks dat Bart natuurlijk zeer bekend is met alle online mogelijkheden was het toch prettig dat hij mij uitnodigde om, uiteraard op gepaste afstand, live een gesprek te voeren onder het genot van een kop koffie.
Bart is in 2013 gestart met 2 compagnons die inmiddels een ander pad hebben gekozen. Sinds 2019 heeft hij een bijzondere nieuwe compagnon. namelijk zijn broer Nico. Bart geeft aan ze best wel verschillend zijn maar dat dit juist voor een goede balans zorgt. “Nico is meer van de processen en de bedrijfsvoering terwijl ik juist wat meer heb met de klantrelatie, commercie en projecten”. Samen geven ze leiding aan een jong en enthousiast team van 10 fulltime en 5 parttime medewerkers.
Volgens de website van Draad doen ze ‘mooie dingen op het internet’. En volgens Bart klopt dat ook, maar iets specifieker legt hij uit: “Wij ontwerpen en ontwikkelen websites, webshops en online applicaties. We bespreken samen met de klant de gewenste functionaliteiten en vormgeving en vervolgens ontwerpen we de look & feel en ontwikkelen de techniek en de applicaties. Bij applicaties kan je bijvoorbeeld denken aan een online configurator voor zonwering of een besparingscalculator voor voerrobots. De bezoeker beantwoord een aantal vragen en ziet direct het resultaat inclusief kosten. Vergelijkbaar met het online samenstellen van je auto. Zo hebben we ook voor gemeentelijke overheden een participatieplatform doorontwikkeld waarbij inwoners kunnen meedenken met de gemeente. Mede daardoor is de gemeente Den Haag een van onze grootste klanten geworden”.
Corona
Op de vraag of Draad hinder heeft ondervonden van de huidige economische situatie, antwoord Bart: ‘’ In het begin viel het abrupt stil, projecten werden afgezegd of stilgezet. Maar na een paar weken bleek men toch de eerste schrik te boven zijn gekomen en kwamen de projecten toch weer op gang. Het werd zelfs drukker voor ons, want iedereen ziet nu nog meer het belang om ervoor te zorgen dat ze online nog beter te vinden en herkenbaar zijn. Dus i.p.v. hinder heeft het ons juist meer werk gebracht, dat geluk hebben wij samen met sommige andere branches.
Wel hebben we de ‘tijdelijk rustige’ periode gebruikt om met ons hele team onze processen te analyseren en te verbeteren, wat ertoe heeft bijgedragen dat de doorlooptijden voor de ontwikkeling van unieke sites en shops nog sneller gaan en ook nog de kwaliteit is verbeterd.
BusinessClub Sparta
Draad is alweer een tijdje sponsor bij Sparta, dit is ontstaan in de tijd dat zij de drukbezochte website voor Sparta Nijkerk hebben ontwikkeld. Een voorbeeld van één van de ‘mooie dingen op internet’’. Wat dus begon als onderdeel van een zakelijk deal bleek toch al snel een liefhebberij te zijn geworden. De geboren Puttenaar, een korfballer die regelmatig als tegenstander van Sparta Korfbal naar Nijkerk kwam, op het hoogste nationale niveau zijn sport beoefende (o.a. Dalto, en KV Koog-Zaandijk) en zelfs nog voor jong oranje uitkwam, had aanvankelijk niet zo veel met voetbal. Maar inmiddels is hij een schoolvoorbeeld van de businessclub-slogan: ‘Echte Spartanen worden sponsor en sponsors worden echte Spartanen’ en volgt hij nu zélfs de uitwedstrijden via de radio en online media.
Daarnaast draagt natuurlijk het Middagje Sparta ook bij. Bart: “Die zaterdagmiddagen kijk ik naar uit. Gezellig een biertje doen met mede sponsoren, een mooie gemêleerde club van senior en jonge ondernemers waarbij we, naast elkaars zakelijke beslommeringen te delen, ook heel veel plezier hebben. Ik denk met recht de grootste gezelligste businessclub van de omgeving. En een club die ook faciliteert zoals bijvoorbeeld ‘Het Sparta Prikbord’. Een mooi initiatief om een podium te bieden waarbij collega sponsoren onderling aandacht kunnen geven en krijgen.
Toekomst
Doordat de behoefte bij bedrijven en overheden om te digitaliseren blijft toenemen ziet Bart de toekomst voor Draad positief tegemoet. “We willen graag organisch groeien, maar hoeven niet de grootste te worden. Onze focus is wel om te blijven innoveren en ontwikkelen en daarmee de processen nog beter te beheersen en zodoende de doorlooptijd nog korter te kunnen maken. En tegelijkertijd de kwaliteit te verbeteren. Kortom nog uitdagingen genoeg”.
Nog iets toe te voegen Bart?
Bart: “Ik hoop dat we snel weer mogen!”
Draad is online te vinden op www.draad.nl en offline in Het Tabakshuis. Nieuwstraat 9 , Nijkerk