Sponsor van de week: Roodbeen Nijkerk
Sponsor van de week: Roodbeen Nijkerk
Door Nico Fiegen.
Roodbeen…wie is er niet groot mee geworden. De wat oudere Nijkerkers herinneren zich ongetwijfeld de winkel op de hoek het Vetkamp en de Singel. Daar waar heel Nijkerk niet alleen de krant en het tijdschrift haalde maar waar ook al snel allerlei kantoor- en schoolbenodigdheden verkrijgbaar waren.
We schrijven 8 maart 2021, aan het woord is Richard Breijer, algemeen directeur van het bedrijf: ”Ja hoor, ook mijn roots liggen in de genoemde winkel maar samen met Bas Roodbeen trok ik, kort na indiensttreding bij het bedrijf, de conclusie dat we het toenmalige (én hedendaagse) kantoor met veel groter assortiment van dienst konden zijn. Het kopieerapparaat had zijn intrede al gedaan, printing en scanning werd een wezenlijk onderdeel op de werkvloer en zelfs het woord ergonomie viel zo her en der. De vergadertafel, de stoel en het bureau moesten een comfortabele werkplek vormen waar je aan het einde van een werkdag niet met pijn in je rug van op stond”.
De visie van Breijer en Roodbeen zorgde er voor dat er al snel een pand aan de Gildenstraat in Nijkerk werd betrokken waar men de beschikking had over veel meer vierkante meters en de klant dus ook meer kon laten zien van het assortiment. De jonge ondernemers bleven goed nadenken over wat “de markt” nu wilde. Het lijkt vandaag de dag gesneden koek maar toen de firma Roodbeen de eerste digitale catalogus op de markt bracht was dat een ware revolutie. Breijer vervolgt: “Ja, we gingen hard, zo rond 2000. Maar geloof nu niet dat alles altijd van een leien dakje is gegaan. Toen zich in 2003 / 2004 een economische crisis aandiende kregen we ook voor het eerst klappen. En eerlijk is eerlijk, dat was even schakelen, tot dat moment had alles behoorlijk meegezeten”. Zoals het een goede ondernemer betaamt wisten de compagnons het schip door zwaar weer te loodsen en gelukkig diende zich al weer snel betere tijden aan.
“Op enig moment heeft Bas te kennen gegeven zich niet thuis te voelen in de wereld waar wij ons geld verdienden en ik besloot hem uit te kopen en zelfstandig door te gaan”. Inmiddels was een nieuw pand betrokken aan de Boekdrukker in Nijkerk, daar waar het bedrijf nog altijd huist. Roodbeen is al lang niet meer de leverancier van kantoorbenodigdheden van weleer. Inmiddels beschikt het over een eigen atelier waar ook gordijnen, kussens etc. worden vervaardigd. De clientèle beperkt zich ook zeker niet meer tot kantoren. Zo richt men bijvoorbeeld tegenwoordig ook de vakantiewoningen van Center Parcs gedeeltelijk in en verzorgen de stoffering voor diverse hotels. “Als het moet gaan we heel ver voor kantoren en bedrijven. Het mooist is al we mogen meedenken over de totale inrichting. Het is mooi dat we mogen zeggen dat ons bedrijf een begrip in de regio is geworden. We hebben hier een pracht team dat zich vol overgave op de wensen van de klant stort. Ik durf daarbij te zeggen dat ik bijzonder slecht tegen mijn verlies kan. Laat de klant maar roepen, wij kunnen heel ver meedenken en ik wil eigenlijk geen enkele prospect laten glippen” zegt Richard Breijer (57) met een glimlach.
Op de vraag of zijn bedrijf last heeft (gehad) van de crisis zegt hij: “Toen de ellende zich aandiende lag ik voor een operatie in het ziekenhuis. Iets te veel tijd om over de mogelijke gevolgen na te denken dus. Ik zag heel kort problemen op me af komen maar dat heb ik snel van me af geschud. Toen ook veel van onze klanten zagen dat we toch gewoon door moesten (en konden!) hadden we de vaart er al bijna gelijk weer in. 2020 heeft ons echt niet alleen maar slechts gebracht, we draaiden alles bij elkaar best een goed jaar. Wij mogen voor een aantal grote bedrijven alle thuiswerkplekken verzorgen. Ik snap echt wel dat er branches zijn die behoorlijke klappen hebben gehad maar dat is ons gelukkig grotendeels bespaard gebleven”.
Richard Breijer geeft daarna aan: “Ik heb niet direct gebruik gemaakt van het platform en de app die de BusinessClub van Sparta Nijkerk beschikbaar stelde aan het begin van de coronacrisis. Maar dat wil niet zeggen dat ik niets aan mijn sponsorschap heb. Er zijn van die clubs, daar moet je gewoon deel van uit willen maken. Sparta is voor mij synoniem aan een nette club die haar zaakjes prima voor elkaar heeft. Ik moet bekennen dat ik er te weinig ben maar mijn collega’s zijn vaak genoeg aanwezig. Het is dan ook mooi om te zien dat ons bedrijf LEUT KOFFIEMAKERS de koffie in de BusinessClub mag verzorgen. En ook weet ik dat Sparta Nijkerk een ambitieuze vereniging is die in de volle breedte behoorlijk aan de weg timmert. Daar wil ook Roodbeen gewoon graag bij horen. En als me dat zakelijk ook nog wat brengt is dan zeker mooi meegenomen. Wij mogen veel collega- sponsors tot onze klanten rekenen. En wie weet zijn ze dat wel omdat we samen bij de club aangesloten zijn”
Roodbeen Nijkerk