Sponsor van de week : Juist in Beeld, Robert Koelewijn
Door Tyno Koelewijn
(geen familie voor zover bekend)
Ik spreek Robert Koelewijn op een maandagmorgen en op afstand. Door zijn drukke werkzaamheden en zijn aanstaande vakantie (hij vertrekt komende nacht) hebben we afgesproken om het interview telefonisch te doen.
Zijn bedrijfsnaam ‘Juist in beeld’ zegt eigenlijk al voldoende. Robert houdt zich bezig met het op een juiste manier in beeld brengen van projecten en bedrijven. Waar hij in het verleden nog veel fotografie voor particulieren verzorgde, vanuit zijn winkel en studio op het Singel, ligt zijn focus nu alleen op bedrijfsmatige fotografie en video. Hij zet bedrijven en projecten letterlijk in de spotlights.
Het begin
Koelewijn Fotografie is natuurlijk al heel lang een begrip in Nijkerk. Vader Harry startte de winkel in 1990. Robert is letterlijk opgegroeid tussen de filmrolletjes en negatieven en mocht op 16-jarige leeftijd de winkel al eens ‘alleen runnen’ tijdens een vakantie van zijn ouders. Robert: “Dat ging heel goed en het was voor mij ook al het moment dat ik besloot om zelfstandig ondernemer te willen worden”.
Door naast het werken diverse opleidingen op het gebied van fotografie af te ronden, kreeg hij zijn toekomst steeds helderder voor ogen. In 2010 nam hij dan ook het bedrijf van zijn vader over. Toen nog met de verkoop van camera’s en particuliere fotografie in combinatie met een eigen studio.
“Mede door de opkomst van de digitale fotografie en de steeds verdergaande mogelijkheden van de telefoon/smartphone camera’s besloot ik om de winkelactiviteiten te staken, het pand te verhuren en me helemaal te richten op mijn echte passie: fotografie en video. Hierin zag ik meer perspectief dan in de ‘handel in camera’s’ ”, aldus Robert.
Lid van Businessclub
Ondanks dat zijn vader al jaren lid was van de businessclub was het niet vanzelfsprekend dat Robert met zijn bedrijf dat ook direct zou worden. Zoals hij zelf zegt: “Ik ben een Flevo-man, (waterpolo) en heb wat minder met voetbal. Maar inmiddels speelt mijn zoon Robbin al een tijdje in de jeugd bij Sparta en wilde ik wel wat doen voor de club op het gebied van fotografie. Van het één kwam het ander en werd ik lid van de businessclub. Helaas kan ik zelf niet altijd aanwezig zijn bij het ‘Middagje Sparta’, i.v.m. mijn Flevo-activiteiten, toch ervaar ik het als een laagdrempelige maar ook wel zakelijke club en is het een fijne manier om te netwerken. Daarnaast is het een actieve club en zeker het initiatief van Het Sparta Prikbord is een goede aanvulling. Deze mag wat mij betreft ook na crisistijd wel actief blijven.
Om er zakelijk voordeel uit te halen ligt het er natuurlijk aan wat je er zelf aan doet, als je jezelf regelmatig laat zien ben je in beeld en word je op zijn minst opgemerkt”.
Heeft corana invloed gehad op jouw bedrijf?
Robert: “Jazeker, doordat bedrijven op slot gingen viel het in eerste instantie natuurlijk bij mij ook stil. De vrijgekomen tijd heb ik gestoken in het aanleggen van mijn achtertuin. Tijdens deze noeste arbeid had ik mooi de tijd om na te denken over de toekomst en kreeg ik scherp voor ogen hoe ik aan nieuwe opdrachten zou kunnen komen. Inmiddels heb ik een iets andere aanpak gekozen om potentiële klanten te benaderen dan voor coronatijd en dat levert inmiddels alweer mooie projecten op. Dus door de invloed van corona heb ik naast een ‘mooie nieuwe achtertuin’ ook nieuwe inzichten gekregen”.
Toekomst?
Robert geeft aan dat hij de toekomst zeker positief inziet. Wat betreft zijn bedrijf ziet hij voldoende kansen en mogelijkheden om zijn dienstenpakket te optimaliseren. Zelf zegt hij: “Ironisch genoeg biedt de digitalisering, die er o.a. toe bijdroeg dat ik mijn winkelactiviteiten stopte, nu volop kansen om mijn specialisme meer inhoud te geven. Bedrijven hebben steeds meer behoefte aan goed beeldmateriaal om hun bedrijf, projecten of medewerkers op een juiste manier te profileren. Bijvoorbeeld voor marketingdoeleinden maar ook voor de social mediakanalen. Belangrijk hierbij is om dit professioneel te doen maar ook dat het aansluit bij de algemene verwachtingen van het bedrijf of persoon. Daarin is nog veel te winnen en daar help ik graag bij”.
Robert kan er o.a. voor zorgen dat medewerkers met een goede en bij hunzelf passende foto op social media staan. Het juist in beeld brengen is daarbij zeer belangrijk. Hij adviseert dan ook om dit regelmatig te checken en te zorgen voor het perfecte plaatje!
Nachtegaalsteeg 1
3862 WJ Nijkerk