Sponsor van de week: Autobedrijf Schueler
Door Nico Fiegen
Als er één autobedrijf in Nijkerk is waarvan iedere Nijkerker wel weet wáár dat gevestigd is, dan is het wel Schueler. Het bedrijf wordt wellicht vooral geassocieerd met Volkswagen, maar in de loop der jaren is Scheuler ook Audi, SEAT en Skoda gaan vertegenwoordigen (en dan willen we zeker niet voorbij gaan aan het dealerschap voor Volkswagen Bedrijfsauto’s).
We spreken Edward Westeneng, voor velen hét (goedlachse) gezicht van Schueler. Edward is regelmatig aanwezig in het Van den Tweel Vastgoed Businesshome en dat doet ‘ie zeker niet met tegenzin: “Qua naamsbekendheid is het volgens mij niet direct noodzakelijk dat we daar zijn, maar ik kom wél mijn klanten tegen en als Nijkerks bedrijf pur sang mogen we dan ook niet ontbreken bij Sparta Nijkerk. En, eerlijk is eerlijk, ons lidmaatschap heeft er soms zeker toe bijgedragen dat we zaken doen met mede-sponsors dus als we ergens het nuttige met het aangename kunnen combineren dan is het wel tijdens Het Middagje Sparta Nijkerk.”
Vraag Westeneng niet naar het bedrijf wat ‘ie vertegenwoordigt, want dan schuift hij direct naar het puntje van zijn stoel: “We zijn een echt mobiliteitsbedrijf. Aangezien we meerdere merken vertegenwoordigen kunnen we een enorm groot deel van de markt bedienen. Of het nu gaat om een Volkswagen Up! of een grote Volkswagen Crafter bakwagen, bij ons zijn de mensen aan het juiste adres. Wij bieden tevens alle vormen van leasing en financiering aan. Maar eh… natuurlijk kun je bij ons ook gewoon kopen!”
Om met enthousiasme te vervolgen: “Wij hebben loyale, gekwalificeerde mensen in dienst die ook het onderhoud en de reparaties volgens fabrieksvoorschriften kunnen uitvoeren. Mocht je een schade rijden dan is ook dát geen probleem voor ons, daarvoor hebben we universeel Schadebedrijf ASCA in huis!”
Het onderscheidend vermogen van Autobedrijf Schueler ligt in het feit dat zij qua klanttevredenheid al jarenlang zeer hoog scoren. Optimale klantbediening is het allerbelangrijkst en omdat zij hun klanten goed kennen (en zij Schueler op hun beurt), staan zij op dat vlak aan de top van de ranglijst. De medewerkers zijn er loyaal en het personeelsverloop is minimaal, zodat klanten vaak voor een langere tijd door één en dezelfde persoon geholpen worden. Dat wordt enorm gewaardeerd… zie Schueler maar als ‘een dorpsgarage in een stad’.
Het bedrijf heeft zich niet alleen aan de BusinessClub van Sparta Nijkerk verbonden omdat het zou gaan om volkssport nummer 1, maar op deze wijze denkt Schueler tevens bij te dragen aan het sociale leven en het maatschappelijk belang.
Westeneng opnieuw: “Regelmatig bezoeken van wedstrijden geeft al een ‘wij-gevoel’, we zijn allemaal fanatiek en willen graag dat Sparta wint. Natuurlijk is het ook erg prettig om samen met andere BusinessClub leden, onder het genot van een hapje en drankje, de wedstrijd te analyseren én te praten over eventuele ‘handel’. Want netwerken blijft ook belangrijk.”
Het zal niemand verbazen dat ook Autobedrijf Schueler een, op z’n zachtst gezegd, ‘vreemde tijd’ achter de rug heeft, de afgelopen 14 maanden. Toch draaide alles goed door en moest alleen de showroom tijdelijk gesloten blijven. Edward Westeneng bezweert dat men niet mag klagen over omzetcijfers maar dat dit niet vanzelf is gegaan: “Met de flexibiliteit van onze mensen lukt het ons echter nog steeds om succesvol te ondernemen.”
Op onze vraag naar de vooruitzichten, hanteert men een simpel motto: “Schueler bestaat al sinds 1899 en is altijd met de tijd meegegaan. In al die jaren zijn wij een gezond bedrijf gebleven. Dus we houden gewoon onze bewezen strategie vast.”
Op onze vraag of de BusinessClub het bedrijf nog ergens mee kan helpen is het antwoord eerlijk en simpel: “Niet direct. Jullie bieden ons een mooi podium en het is aan ons om er wat mee te doen. Uiteindelijk moeten wij zelf onze broek ophouden.”
Op het moment dat we ons gesprek willen beëindigen, steekt Edward Westeneng nog even zijn vinger op. “Wij willen niet nalaten de club en iedereen die daarbij betrokken is veel geluk toe te wensen. Wij willen de loyale mensen bij Sparta Nijkerk (en we weten echt wel wie dat zijn!) bedanken. Met heel veel waardering zien wij hoeveel tijd zij in de club stoppen. En o ja, dan maak ik meteen maar gebruik van de gelegenheid om vooral onze klanten te bedanken voor hun klandizie”, besluit hij met de welbekende lach op z’n gezicht.
Nachtegaalsteeg 1
3862 WJ Nijkerk